Wyjście w dniu 22.10.2016 na wystawę Patrycji Orzechowskiej pt "życie po życiu-Kto zmienia postać rzeczy?"

- Artyści » - Archiwum 2016 » Wyjście w dniu 22.10.2016 na wystawę Patrycji Orzechowskiej pt "życie po życiu-Kto zmienia postać rzeczy?"

Wyjście w dniu 22.10.2016 i 26.10.2016 na wystawę Patrycji Orzechowskiej

pt "życie po życiu-Kto zmienia postać rzeczy?" w Kolonii Artystów i wykłady o sztuce współczesnej. 

 

Patrycja Orzechowska 

Wystawa „Życie po życiu.”

Miejsce wystawy Kolonia Artystów 

Gdańsk ul Dolna 4 / Dolne Miasto /

Swoje pracownie otwierają także artyści rezydenci: Magdalena Mellin / Karolina Kardas / Katarzyna Fijałkowska / Leszek Krutulski.

Wystawa odbywa się w ramach projektu pt. "MIESZKAŃCY".

Projekt "MIESZKAŃCY" współfinansowany jest przez Gminę Miasta Gdańska.

Fascynacja materialnością, kolekcjonowanie, drugie (u)życie rzeczy oraz przedmiot jako artefakt to główne zagadnienia, które krążą wokół wystawy „Życie po życiu. Kto zmienia postać rzeczy?”.

Jako kolekcjonerka rzeczy marnych, o wątpliwej urodzie i przydatności, otoczona wciąż powiększającym się zbiorem 'śmieci' postrzegam siebie jako osobę uzależnioną od przedmiotów. Moja długoletnia fascynacja różnego rodzaju kolekcjami i gabinetami osobowości znalazła szczególne upodobanie w zbieraniu rzeczy praktycznie bezwartościowych. Interesują mnie 'object trouvé' najniższej rangi, te najbiedniejsze, niekompletne, bezużyteczne ale z wyraźnymi śladami zużycia.

Wystawa stanowi moje alibi dla uzależniającego życia wśród przedmiotów i jest swoistym asamblażem wszystkiego, co ma dla mnie znaczenie. Postanowiłam wyodrębnić rzeczy z ich naturalnego otoczenia prywatnej przestrzeni własnego domu, uwolnić od przypisanej im funkcji, poddać surrealistycznemu procesowi rekontekstualizacji. Zaczynam od magazynowania zbiorów i zabarykadowania się w Kolonii Artystów by przez cały czas trwania wystawy - na oczach widzów - poddawać ją procesowi nieustannej zmiany i rekonfiguracji. Tak, aby ostateczny kształt - jeden z wielu możliwych - osiągnęła dopiero w dniu swojego zakończenia. Relacyjny charakter obiektów, zacieranie granic dzieła oraz wzajemne przenikanie się prac bez konieczności ustalenia ich status quo pokazują, że poszczególne przedmioty/obiekty są tak samo istotne jak, miejsce, które zajmują i przestrzeń, która je dzieli. 

Patrycja Orzechowska – artystka wizualna, autorka książek artystycznych; zajmuje się fotografią, kolażem, instalacją, grafiką użytkową i filmem; absolwentka grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku; aktualnie doktorantka na Interdyscyplinarnych Studiach Doktoranckich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Swoje prace prezentowała m.in. w: Gdańskiej Galerii Fotografii, Gdańskiej Galerii Miejskiej, BWA Wrocław, CSW Łaźnia, CSW Wilno, CSW Znaki Czasu w Toruniu, Galerii Platan w Budapeszcie, HISK w Gandawie, Muzeum Śląskim, CSW Kronika a także, na licznych festiwalach m.in.: Transphotographiques w Lille, Miesiącu Fotografii w Krakowie, Supermarkecie Sztuki w Warszawie i Survivalu we Wrocławiu. Mieszka i pracuje w Gdańsku. Swoją pracę traktuje jako pole eksperymentu i doświadczania, dlatego też oprócz czerpania z nauk psychologii czy socjologii chętnie sięga po ryzykowne praktyki i metody takie jak ustawienia hellingerowskie, czy astrologię po to, aby za ich pomocą stworzyć alternatywny teatralny lub domniemany obraz rzeczywistości postrzeganej z nowego punktu widzenia. W ostatnich swoich pracach zajmuje się także relacją ludzie-przedmioty. Ta relacja często bywa obsesyjna, miłosna czy sentymentalna. Jednocześnie pracując na resztkach, na gotowych przedmiotach, na ludzkim ciele uprawia mimochodem fizyczny i mentalny recykling bez ekologicznego przymusu. Robiąc kolaże ze starych gazet i książek (Monuments / Deadline. Never Ending Story /

Kinderturnen / Grettings from Eternity), układając ciało niczym glinę (Studia Gimnastyczne, Sculptures just now!, Homebody), budując nowe formy i znaczenia na kolekcjach sklastrowanych przedmiotów (Future Perfect / Szkielety / Ściana / Moje małe szybki) wciąż ma do czynienia z fascynującą materialnością i piekłem rzeczy.